Sprinkhorster Wandeldag - 7 april 2024

Aardborstweg 13, Mierlo
Sprinkhorster Wandeldag

Details

Op zondag 7 april organiseert scouting Mierlo de eerste editie van de Sprinkhorster wandeldag. Er zijn verschillende routes uitgezet door de mooie omgeving van Mierlo. Deelname kost 3.50 euro per persoon, als je je voor 6 april aanmeldt via de website. Op de dag zelf betaal je 4.00 euro per persoon. Deelname is op eigen risico.

Familietocht - 5 km
Voor de families hebben we een mooie wandeltocht van 5 kilometer uitgezet door de bossen van Mierlo. Onderweg kom je langs diverse uitdagende activiteiten. Voor alle kinderen die de tocht lopen ligt er aan het einde van de tocht nog een verrassing klaar Na afloop van de tocht is er op onze blokhut “de Sprinkhorst” nog de mogelijkheid om te blijven hangen voor een hapje of een drankje. Voor de kinderen zullen ook hier nog verschillende activiteiten zijn.

Wandeltochten - 10/20/30 km
Naast de familietocht zijn er ook routes beschikbaar voor de fanatieke wandelaars. Er is keuze uit 10, 20 of zelfs 30 kilometer. De routes lopen door de mooie omgeving van onze blokhut “de Sprinkhorst”. Je loopt door de bossen en over de Strabrechtse heide, grotendeels over onverharde paden.

Starttijden

Activiteit Starttijden
30km Tussen 8.00 en 9.00 uur
20km Tussen 8.00 en 10.00 uur
10km Tussen 10.00 en 14.00 uur
Familetocht Tussen 10.00 en 14.00 uur
Activiteiten op de blokhut Tussen 08:00 en 17:00 uur

De start en finish van de routes zal plaatsvinden op:

Blokhut “de Sprinkhorst”
Aardborstweg 13
5731 PS Mierlo

Het aantal parkeerplaatsen op het terrein is beperkt, dus kom zoveel mogelijk met de fiets.

“de Sprinkhorst”
De Sprinkhorster wandeldag is vernoemd naar onze blokhut “de Sprinkhorst”. De naam Sprinkhorst is een zogeheten toponiem. Een toponiem is een andere naam voor een veldnaam die vroeger veelal als plaatsaanduiding gebruikt werd. In en omstreeks het gebied waar onze blokhut staat wordt de naam Sprink meerdere keren vernoemd, b.v. de Sprink, de Sprinkberg en Sprinkvelden. Sprink komt vooral voor als benaming voor een kleine zoetwaterloop die uitmondt in een grotere waterloop. Het is aannemelijk dat de Sprink hiervandaan komt, omdat in voornoemd gebied de Kasteelseloop ontspringt die later overgaat in de Goorloop. De toevoeging Horst betekent een gebied dat vanuit de geologische structuur gezien hoger ligt dan het omgevende gebied en dat begrensd wordt door randbreuken.
Met dank aan Heemkundekring Myerlo voor de informatie!